Najlepše redove o ljubavi napisao je HavijerMarijas. Možda je moj doživljaj njegovog pisanja bio naročito intezivan u
trenutku čitanja, ali nijedna druga izjava ljubavi moje srce nije toliko
dotakla do onih koje sam sama izrekla ili napisala. Pretpostavljam da kada si
čovek satkan od emocija, kako sebe
davno opisah, razlog stradanja i oživljavanja srca jednako leži u radosti i
patnji. Čini mi se da ne bih mogla da živim ne osećajući obe.
Da li je blagoslov ili tragedija mog bića što
svaku svoju emociju ljubim? Ako kažem da volim patnju, zvučaću mazohistički, a
i pored svoje normalne ludosti, ne
naginjem ka psihičkim devijantnostima, te zato kazujem da svoju patnju nikada
ne odbacujem. Odbacivanjem svoje patnje, odbacujem emociju koju osećam, deo
sebe, te onda i svoje srce i dušu. Patnju prihvatam, proživljavam i
prevazilazim. A one koje nikada ne odu, kako kaže moj drug, čuvam u delu srca, ali uvek ostavljajući
prostora za novo, dobro i radosno.
Ovo pisanje ne želim da dužim opisujući patnju,
jer već su ispisani najlepši opisi nje. Ono što želim da kažem jeste da nije
sva patnja proistekle iz sreće, neke oduvek postoje kao patnja. Nije svaka
patnja ona koja nas menja, koja nas sputava, neka nas oslobodi i učvrsti na
sopstvenom putu. Ipak, postoji ona koja je večna, koja uvek ostaje. Neka je
rođena iz sreće, a neka iz sebe same. Patimo za različitim mestima, vremenima,
osobama, patimo i patićemo. Neku patnju ćemo nekome ispovediti, neku pak nikada
nikome, ali uvek ćemo znati koja je najveća. Kao čovek satkan od emocija, koji ljubav uzima kao najveću vrednost i
radost, ljubavne jade uzimam kao
najveću patnju. Jer ne patim samo za njim i onim drugim, već patim za onim
mestima, vremenima i ljudima koji smo mogli da budemo. Patim baš za njim koji
može da ukloni sve druge patnje darivajući mi nikada odsanjan san, normalna
buđenja, naša buđenja, buđenja srećne porodice, porodice ljubavi.
Pisanje ću završiti dužim citatom sjajnog Orhana Pamuka. Iako deluje da je od tada
prošla večnost, krajem avgusta sam počela da čitam Muzej nevinosti. Ovo delo sam dobila za svoj osamnaesti rođendan i
ubrzo počela da ga čitam. Nakon prvog poglavlja, Muzej sam odložila na policu,
jer mi se ono što sam pročitala nikako nije svidelo. Srećom! Davno sam pisala
kako je moj život jedna velika koincidencija – možda moje želje ne idu ruku pod ruku sa vremenom, ali u pravom trenutku mi se
dešavaju prave knjige, pesme, filmovi i pravi ljudi. To je bio slučaj sa
Orhanom i njegovim Muzejom. Pre četiri meseca, čitanje Muzeja nevinosti je
donelo patnju, prizvalo moju ljubav, donelo je k meni, a onda me iste
oslobodilo, da bih novu ljubav i novu patnju osetila. Kao osamnaestogodišnjakinja
nisam mogla da razumem Kemalov
najsrećniji trenutak u životu, jer svoj još uvek ne doživeh, ali sa
dvadeset i tri godine i osećanjima nežnosti u srcu, ovi redovi obuzeše moj um,
moje srce, da bi na kraju učinili da ponovo osetim svoju dušu. Moja duša je živa
kada volim, moja duša je živa kada zbog toga i patim. Svako od nas ima
jedinstven najsrećniji trenutak u životu, ali svi jednako osećamo patnju, zbog
toga citat koji prilažem početak je dela kog Orhan nazvaše Anatomsko središte ljubavne patnje.
„Izlažem, ovde, u
muzej, reklamni plakat za paradison, analgetik koji je tih dana privukao moju
pažnju u izlozima istanbulskih apoteka. Na njemu je šematski prikaz čovekovog
tela i unutrašnjih organa. Poslužiće mi da muzejskom posetiocu pokažem žarište
u telu u kojima se ljubavna patnja tih dana javila, izoštrila i proširila. Za čitaoca,
koji ne može da vidi naš muzej, želim da istaknem da se bol intezivno javio u
gornjem levom delu trbuha. Kako se pojačavao, proširio se bi se na šupljinu
između grudi i želuca, kao što se može pratiti na šemi. Tada bi se zadržao ne
samo u levom delu tela nego bi prešao i na desnu stranu. Imao sam osećaj kao da
mi neko zavrće šrafciger ili da mi zeludac pali usijanim gvožđem. Bilo mi je
kao da mi se od želuca po celom stomaku razliva ljuta kiselina, kao da su mi se
za unutrašnje organe svojim otrovnim kracima zalepile male morske zvezde
otrovnice. Bol se širio svuda po telu i narastao, a kada bi dobio na silini,
udarao bi u čelo, potiljak, leđa, u misli, i pretio da će me ugušiti. Ponekad bi
dobijao oblik zvezde i, kao što sam pokazao na slici, skupljao se na sredini
trbuha, oko samog pupka, i odatle se širio sve do grla ispunjavajući mi usnu
šupljinu resko-kiselom tečnošću. Plašio sma se da se ne ugušim od tog straha
koji je dotle po celom telu izazivao žiganje i probade. Udarci pesnicama o zid,
gimnastika, sportski pokreti i naprezanje tela, za trenutak bi činili da
zaboravim na bol, ali, i kad je bivao najslabiji, osećao bih da mi kaplje u krv
poput kapi vode iz slavine koja ne može da se zavrne. Ponekad bi me stezao za
gušu i otežavao mi gutanje, ponekad se širio leđima, ramenima, rukama. Ali uvek
je bio u želucu, centar mu je bio tamo.“
Orhan Pamuk „Muzej
nevinosti“
Нема коментара:
Постави коментар